IZLETI po SLOVENIJI

Obvestilo Odpri Zapri

GREMO V SREDO

»Pri Peclju« se reče gostišču vzhodno od Zaloga v Podgradu, kjer zajašemo železnega konjiča in poženemo pedale proti Litiji po sicer ozki, a dobri cesti med železniško progo na desni in reko Savo na levi, ki med tednom dopoldan niti ni kaj prida prometna. Najbolje je, da začnemo lepo počasi in strpno, saj je pred nami dolga in razgibana pot. Dobro je hkrati, da se ne obiramo preveč, čeprav bi tudi v tem začetnem delu našli kaj vrednega za ogled, naprimer sotočje Save,

MOJSTER PLEČNIK

Prešernov trg je že po običaju priljubljeno izhodišče za oglede mesta. Nenazadnje tudi za nas. In tisto tlakovanje v obliki sonca na sredi nas takoj spravi v dobro voljo ter napolni z energijo. Pa začnimo! Samo prek Tromostovja se zapeljemo in takoj levo na živilsko tržnico. Osrednji del so zgradili v letih 1940–1944 po Plečnikovih načrtih. Vodno stran zemljišča je izkoristil za niz pokritih, dvonadstropnih tržnic, na sredini pa je pustil prostor za gradnjo mostu, Mesarskega poimenovanega,

CREX CREX - KOSEC

Turo začnemo nekje na Rudniku. Najbolje na parkirišču nakupovalnega središča ali na novem P+R parkirišču Rudnik. Usmerimo se proti Dolenjski cesti, prečkamo železniško progo ter zavijemo desno na glavno cesto proti Lavrici. Prevozimo Lavrico in proti koncu naselja, ko smo že naveličani zvoka avtomobilov na glavni cesti, zavijemo desno na Babnogoriško cesto (ulična tabla). Pred nami je osamelec Babna gorica – videti je obetavno. A ne za dolgo. Takoj ko prečkamo mostiček čez potok Prošca, moramo zaviti levo na neoznačeno asfaltirano pot proti Škofljici. Ob koncu hiš asfalta zmanjka, nadaljuje se dober makadam. Ko se spet pojavi asfalt, zavijemo levo proti severu in peljemo (zoprne grbine!) do železniške proge.

OB ZORI NA SORI

V Tacnu, na tistem priljubljenem parkirišču za pohod na Šmarno goro ali začetek kakšne kolesarske ture okrog nje ali pa še kam naprej, začnemo našo pot ob Savi in Sori. In se poženemo proti Vikrčam kar po glavni cesti. Kmalu pripeljemo mimo Policijske akademije (pa ne tiste iz ameriških komedij) in obora z damjaki, kjer se začne manjši vzpon – eden redkih na celi poti. Desno nad nami sta Grmada z razgaljenimi skalnimi pečinami, kjer se mnogi preskušajo v plezalnih spretnostih, ter poznana izletniška gostilna z dobro domačo hrano.

PLEČNIKOVA DELA

Današnjo pot začnemo na Prešernovem trgu, na mestu za spomenikom največjemu slovenskemu pesniku dr. Francetu Prešernu, kjer so zasajene tri breze. To je nek prav poseben kraj, ki naj bi predstavljal energetsko središče Ljubljane. Njegovo ureditev je zasnoval Plečnik hkrati s Tromostovjem, ki pa ga zdajle še ne bomo prečili. Na pot se namreč podamo po Petkovškovem nabrežju, torej v smeri toka reke Ljubljanice. Na drugem bregu, na Adamič Lundrovem nabrežju že ugledamo drugo od Plečnikovih mojstrovin – arkadirano pokrito tržnico…

PRSTAN PRESTOLNICE

Niti ni naključje, da začnemo pri Živalskem vrtu. Enostaven dostop, prostorno parkirišče in če vzamemo v obzir recimo družinski nedeljski dopoldan, sploh idealno. Eni bi radi prijeten sprehod in opazovanje vragolij tamkajšnjih živali – prosim! Drugi, ponavadi »glavar« družine, pa bi se radi malo bolj predihali oziroma preznojili – kot nalašč, da v tem času na kolesu sklenejo prstan okoli prestolnice, nakar se spet snidejo na izhodišču. Preizkušeno!

SAVA GOR SAVA DOL

V Tacnu, na parkirišču pod Šmarno goro, bomo rekli: "Gremo ob Savi do Kranja in nazaj!" in jo urežemo proti Vikrčam. Namenimo se po eni stani Save gor, po drugi pa dol. Zato v Spodnjih Pirničah ne zavijemo levo proti Medvodam, temveč gremo naravnost do Smlednika in Valburge. Torej, ta del poti od Pirnič do Smlednika je dobesedno navdušujoč. Lepa asfaltna cesta, ki jih sledimo ves čas, tudi skozi krožišče (smer naravnost) in mimo igrišča za golf.

TRNOVO in ROBIDOVJE

Morda je opisana pot še najbolj priročna za obiskovalca Ljubljane, ki si tam nekje v bližini Tromostovja izposodi kolo in se na kratko, iz samega središča mesta, zapelje na obrobje do Barja. Mimo samih znamenitosti nas vodi, ki so tudi obeležene s posebnimi napisnimi tablicami. Vse o njih pa je moč najti v priročnih tiskanih vodičih Zavoda za turizem, ki so na voljo tudi v njihovem biroju (TIC) tik pri Tromostovju na desnem bregu reke Ljubljanice. Zato bo v tem opisu poti več povedano o nekaterih zanimivih imenih ter poimenovanju ulic in cest,

TRZINSKA SKIRCA

Kar na kakšnem parkirišču v Šentjakobu bomo začeli in pedala veselo zavrteli proti zahodu, proti Črnučam. Naselju za tovarno Belinka se reče Soteska in nad njo se dviga Soteški hrib. To, da se hrib imenuje po Soteski, je jasno, ampak po čem se potem imenuje Soteska, ko pa so naokoli sama širna polja? O tem lahko ugibamo, ko se po glavni cesti pripeljemo do Nadgorice, kjer zapustimo cesto in se preselimo na vzporedno večnamensko pot, ki bo kar pravšnja za nadaljevanje. Tik preden pripeljemo do semaforskega križišča na začetku Črnuč